”Minun pelihistoriani” 10.1.- 12.3.2017 Studio

Pelimuseon studiotila on varattu pienimuotoisille vaihtuville näyttelyille. Näyttelyt tuovat esiin esimerkiksi kiinnostavia pelimaailman ilmiöitä, teoksia, historiaa ja ihmisiä.

21.3.2017 – 21.5.2017

P.O.L.L.E.N – Tuotannon Askeleet

 

P.O.L.L.E.N on MINDFIELD GAMESIN huhtikuussa 2016 julkaisema tieteisseikkailupeli, joka on myös yksi pelimuseon esittelemistä 100 suomalaisesa pelistä. Siinä yritetään pelihahmon näkökulmasta katsottuna selvittää, mitä autioituneella avaruusasemalla on tapahtunut. Pelin tuotanto kesti yli kaksi vuotta ja peli muuttui matkan varrella useaan otteeseen.

Näyttely esittelee P.O.L.L.E.N -pelin kehittymistä tuotannon aikana. Esillä on kuvaruutukuvia pelin eri versioista, sekä pelin suunnitteludokumentteja. Peliä varten kirjoitettiin yli 300 sivua taustatarinaa ja suunnitelmia, sekä tuotettiin satoja grafiikkaobjekteja ja toiminnallisia pelillisiä järjestelmiä. Osa näistä suunnitelmista ei koskaan päätynyt paperilta eteenpäin. Osa tuotettiin valmiiksi, mutta jätettiin lopulta pois erinäisistä syistä. Keräämisen ja karsinnan lopputuloksena on ainutlaatuinen peli, joka tarjoaa pelaajalleen monipuolisen toiminnallisen ympäristön, jonka tutkimiseen voi kuluttaa tuntikausia. Parhaimmillaan pelin tunnelma on virtuaalitodellisuuslaitteistojen kanssa.

10.1.2017 – 12.3.2017

PELAAJAT KUULUVAT MUSEOON!
Yliopiston opiskelijoiden pelihistoriat esillä Suomen pelimuseossa

Tampereen yliopiston pelitutkijat järjestävät yhteistyössä museokeskus Vapriikin kanssa Minun pelihistoriani -erikoiskurssin. Kurssilla opiskelijat rakentavat museoon ainutlaatuisen näyttelyn, jossa tarkastellaan henkilöhistorioita pelaamisen näkökulmista.

Omannäköiset henkilökuvat tuovat esille, kuinka seurapelit, videopelit, lelut, joukkuepelit, rahapelit, roolipelit ja pihaleikit ovat kulkeneet mukana muovaamassa jokaisen lapsuutta, nuoruutta ja aikuisuutta sekä elämän tärkeimpiä perhe- ja ystävyyssuhteita. Tavoitteena on herättää keskustelua ja ajatuksia pelien kulttuuriarvoista ja merkityksistä ihmisille.

Otteita pelihistoriasta (kirjoittaja synt. 1986):

“Rakentelin äidin papiljoteista nunchakuja leikkiäkseni Turtlesien Michaelangeloa. — Jääkiekko ja jalkapallo jäivät syrjään, koska vakava kilpailu ei innostanut. — Pelasimme StarCraftia kaverin luona lähiverkossa, kunnes käskettiin ulos. Niinpä piti keksiä oma strategiapeli käpylehmillä ja itse kehitetyillä avaruusolioilla, tai leikkiä Grand Theft Autoa pikkuautoilla hiekkalaatikolla.”
Näyttelyssä opiskelijat laittavat itsensä likoon ja esittelevät omia pelihistorioitaan paitsi lyhyiden kuvaustekstien, valokuvien ja fyysisten esineiden kautta, myös omana itsenään päivystäen museossa elävinä, vuorovaikutteisina reliikkeinä. Vuorovaikutteinen esitystapa leikittelee taideperformanssin keinoilla ja haastaa käsityksiämme siitä, millaisia käsittely- menetelmiä museoissa on mahdollista hyödyntää. Näyttelyn keskeiset sisällöt taltioidaan myös näyttelykatalogina toimivaan kirjajulkaisuun.

Kurssia vetävät Tampereen yliopiston lehtorit VTM Annakaisa Kultima ja FT Jaakko Stenros.

Yhteystiedot:
Annakaisa Kultima  ·  annakaisa.kultima@uta.fi
Jaakko Stenros  ·  jaakko.stenros@uta.fi

Lisätietoja osoitteesta: http://www.uta.fi/sis/iti/opinto-opas/kurssisivut/itia11.html#mph

Hei, tämä sivusto ei valitettavasti tue vanhentuneita tietoturvattomia selaimia. Päivitäthän uuteen selaimeen, kiitokset!
 
 
 
#pelimuseo