Revontuli – säkenöivää eleganssia Pohjolasta

Revontuli-malliston tekstiilisuunnittelija, 87-vuotias designin Grand Old Lady, Nana Suni vieraili Vapriikin Revontuli-näyttelyssä 23. heinäkuuta.

  • Julkaistu
    27.7.2015
  • Kirjoittanut
    Heini Jalovaara

– Wau, asut nousevat hienosti esiin taustan tummuudesta. Koko näyttely on myös hyvin sommiteltu. Olen kiitollinen, että suomalainen design nostetaan jalustalle. Se on tärkeää Suomen taloudelle, sanoo Suni näyttelystä.

 

230715_Nana&Arnold

Nana Suni ja miehensä Arnold Revontuli-näyttelyssä. Kuva Heini Jalovaara.

Tamperelaissyntyinen Nana Suni on elegantti ja virkeä lady. Hänen hersyvä ja napakka tyylinsä vie meidät nopeasti 1960-luvun tunnelmiin Revontuli-näyttelyn asuja katsellessa. Sunin mies Arnold Eriksson ottaa kuvia, istuskelee välillä pallotuolissa ja kuuntelee kauempaa iloista jutustelua.

Revontuli-brändin lyhyt, mutta näyttävä leimahdus

PR-nainen Lenita Airisto oli Revontuli-brändin määrätietoinen visionääri. Hän rakensi tekstiilitaiteilija Nana Sunin ja muotisuunnittelija Anna-Liisa Nieminen kanssa Revontuli-malliston Suomen Trikoolle vuosina 1966-1969. Tänä lyhyenä aikana syntyi mallisto, jonka asujen kuviot, hehkuvat värit, pelkistetyt leikkaukset ja niistä otetut mainoskuvat todistavat korkeatasoisesta osaamisesta ja hyvän designin ajattomuudesta.

revontuli-1

Revontuli-nainen oli moderni ja rohkea, leikkisä ja elegantti. Nuorille naisille oli tarjolla mekkoja, takkeja ja housuasuja rantabulevardille ja hippoihin, lomalle ja arkeen. Total look -asuja pystyi myös yhdistelemään. Kuva Matti Pietinen.

Revontuli-brändi nosti Suomen Trikoon kansainvälisen designin maailmaan. Design-mallisto lanseerattiin Suomessa, muissa Pohjoismaissa, Sveitsissä ja Yhdysvalloissa 1966. Omaleimainen luksus myi hyvin ulkomailla. Revontuli-näyttelyssä edetään kolmen vuoden aikana suunnitelmista aina muodin huipulle saakka Finnairin New Yorkin lentojen lentoemäntien sinivalkoisten Revontuli-mekkojen siivittämänä.

Selkeitä perusvärejä, raitaa ja isoja kuvioita – ajan hengen mukaista designia

1960-luvun ajan henki oli radikaali ja räiskyvä. Se näkyi politiikassa ja designissa. Suomalainen design eli kultakauttaan. Vaatteisiin suunniteltiin isoja, värikkäitä ja selkeitä kuvioita.

Revontuli-asujen hehkuvat värit ja kuviot ovat lähtöisin Nana Sunin siveltimestä. Hänelle selkeät perusvärit yhteensopivassa skaalassa olivat kaikki kaikessa – kirkkaat aniliininpunaiset, oranssit ja turkoosit, murretut ruskeat, lilat ja vihreät yhdistettyinä valkoiseen ja mustaan.

revontuli_press_7

Revontuli-asuissa on ollut aina paljon erilaisia raitoja. Kuva Vapriikin kuva-arkisto.

– Onnistuimme olemaan täydellisesti ajan hengessä mukana heti Revontuli-ajan alkuvaiheissa. Ensimmäisen mallistomme asuissa oli samantyyppiset raidoituksetkin kuin Milanon muotinäyttelyssä, sanoo Suni.
– Revontuli-asuissa on ollut aina paljon erilaisia raitoja. Pidän vieläkin perusraidasta, joka kertoo olemuksellaan: ¨Minä olen raita¨, hän jatkaa.

Revontuli-brändissä oli perusmallisto, jota laajennettiin joko klassisella tai modernilla tavalla. Mallistojen ilme pysyi ajan hermolla, kun perusvärejä muunneltiin hiukan ja pastellivärit tulivat mukaan. Jokaiseen Revontuli-mallistoon valittiin aina mukaan myös ajan hengen mukainen hypermuotiväri.

Revontuli-kuosit

Sunin suosikkikuvioita ovat mm. iso revontuli- ja rataskuosi. Kuvat Vapriikin kuva-arkisto.

Yksi Sunin suosikkikuvioista on iso Revontuli-kuosi (nimetön pallokuosi).
– Isoa kuviota oli vaikea leikata ja käsitellä. Anna-liisa oli hyvin taitava balansoimaan isoja kuvioita, mutta kangasta meni hukkaan. Rataskuvio (nappi) taas edusti klassista ja eleganttia linjaa. Pienempi kuvio antoi suunnittelijalle mahdollisuuden erilaisiin leikkauksiin, kertoo Suni.

230715_Revontuli-näyttely

Noitarummut-kuosi (oik.) edustaa 1960-luvun vahvaa designia. Kuva Heini Jalovaara.

Noitarummut-kuosi on Sunin mukaan rajuin, minkä hän on suunnitellut.
– Kun oli saanut piirustuksen valmiiksi, epäröin hetken, mutta sitten ajattelin, että haluan kyllä itselleni tällaisen! Vaikka suunnittelijan pitäisi muistaa tehdä ostavalle yleisölle vaatteita, naurahtaa Suni.

230715_Koralli-bikiniasu

Rantamalliston sinipunavalkoinen koralli-kuosi oli ensimmäisiä, joka toi voimakkaan kuvion vaatteisiin. Kuva Heini Jalovaara.

Rantamalliston sinipunavalkoinen, koralli-kuosinen bikiniasu tuo Sunille mieleen Floridan, missä hän asui 20 vuotta. Kuvio muistuttaa koralleja ja meren jättämää kuviota hiekkaan. Suni pitää voimakkaista ja iskevistä väreistä.
– Siihen aikaan oli paljon yksivärisiä asuja tai sellaisia, joissa ala- ja yläosa olivat eri värisiä. Koralli-kuosi oli ensimmäisiä, joka toi vahvan kuvion vaatteisiin. Joustofrotee-materiaalikin toimi aivan fantastisesti rantakäyttöön, hän jatkaa.

Nana Suni – taideteollisuuden sekatyöläinen

Taideteollisen oppilaitoksen kasvatti Suni tunnetaan Revontuli-brändin lisäksi Nana Suni Design -merkillä tehdyistä villatekstiileistä – hartiahuiveista, huovista ja ponchoista – sekä mattojen ja kynttilöiden suunnittelijana. Floridassa asuessaan hän teki sisustuksia yksityiskoteihin.

Vuonna 1966 Suni avasi Pentti Sarpanevan kanssa Designer shop -liikkeen Helsingin Korkeavuorenkadulle. He ottivat nuorien designerien töitä myyntiin, jotta nuoret saisivat mahdollisuuden tulla tunnetuksi.

1950- ja 60-luvuilla Suomessa oli designereita paljon ja designista puhuttiin koko ajan. Nykyisin Sunista tuntuu, että koko Suomi on design-kuopassa.
– Designaamisessa on paljon työtä. Sen pitää olla räiskyvää ja intohimoista. Nykyisin ei ole ketään, joka kannustaa nuoria ekonomisesti. Mähän pursuan taas ideoita, Suni pääsee vauhtiin.
– I know, kuuluu Arnoldin vastaus pallotuolista.

230715_Revontuli-näyttely2

Revontuli-näyttelyssä on esillä nelisenkymmentä Sunin kuosittamaa asua ja muotivalokuvia. Kuva Heini Jalovaara.

Revontuli-näyttely avoinna 16.8.2015 saakka

Näyttelyssä on esillä nelisenkymmentä Nana sunin kuosittamaa Revontuli-asua. Matti Pietisen huikeat muotikuvat, Anna-Liisa Niemisen mallipiirrokset ja mainostoimisto Taucherin esitteet täydentävät näyttelyn kokonaisuutta. Revontuli-brändin visionääriä ja PR-naista Lenita Airistoa voi ihailla näyttelyn suurissa muotikuvissa ja vuoden 1968 TV-tallenteessa, missä hän haastattelee Noitarummut-asussa presidentti Mauno Koivistoa. Näyttelyn svengaavan tunnelman kruunaa tilassa soiva 60-luvun hittimusiikki, minkä voi itse valita sinkkuvalikoimasta.

Vapriikin museokaupassa Revontuli – säkenöivää eleganssia Pohjolasta -kirja 10 € (norm. 16 €).

Hei, tämä sivusto ei valitettavasti tue vanhentuneita tietoturvattomia selaimia. Päivitäthän uuteen selaimeen, kiitokset!