Vapaat harjoitukset

Pyynikinajon harjoitusajot ajettiin useimmiten varhain kilpailupäivän aamuna. Yleensä aloitettiin klo 7.00 ja lopetettiin ennen kirkonmenojen alkua klo 10.00. Maailmanmestaruuskilpailujen yhteydessä…

  • Julkaistu
    10.10.2011
  • Kirjoittanut
    Pekka Urrila

Pyynikinajon harjoitusajot ajettiin useimmiten varhain kilpailupäivän aamuna. Yleensä aloitettiin klo 7.00 ja lopetettiin ennen kirkonmenojen alkua klo 10.00. Maailmanmestaruuskilpailujen yhteydessä vuosina 1962 ja 1963 harjoitukset ajettiin kuitenkin jo kilpailua edeltävänä lauantaina. 1940-luvulla harjoitukset olivat siis kilpailupäivän aamuna, mutta erikoiselta tuntuu, että jo edeltävän lauantaina iltapäivällä reitillä harjoiteltiin kilpapyörillä liikenteen joukossa!

Reittiä kierrettiin pyörillä, joista melkoinen osa ei täyttänyt rekisteröitävälle pyörälle ja näin liikennöintikelpoisuudelle asetettuja vaatimuksia. Mistään virallisesta harjoituksesta ei tietenkään tuolloin ollut kysymys. Poliisi oli asiasta tietoinen, muttei puuttunut käytäntöön. Ei liioin yleisönkään taholta esitetty erityisen voimakkaita vastalauseita. Liikenne oli tuohon aikaan hiljaista, joten kilpapyörätkin mahtuivat reitille hyvin. Mitään valvontaa ei paikalla ollut, joten riskiä asiaan tietenkin liittyi. Ainakin yksi vakava onnettomuus tällaisten ”vapaiden harjoitusten” aikana tapahtui.

Toisellakin tapaa saatettiin kilpapyörällä Pyynikinajon aikaan liikenteessä liikkua. Eräs eteläsuomalainen kilpailija oli 1950-luvun alkuvuosina majoittunut asema-aukiolla sijaitsevaan hotelliin, jonka nimi silloin oli Hospiz Emmaus. Pyynikiltä Emmaukseen kulki suorin reitti Hämeenkatua pitkin. Helsinkiläinen ajoi aamulla harjoitukset Pyynikillä, mutta halusi ennen kilpailua vielä käydä majapaikassaan. Kun muuta kulkuneuvoa ei sopivasti käytössä ollut, hän päätti lähteä kilpapyörällään. Pahaksi onneksi sunnuntaiaamuna Hämeenkadulla oli poliisi, joka pysäytti hänet. Alkuun tuli moitteita siitä, että mies ajoi rekiteröimättömällä kilpapyörällä liikenteessä. Kun keskustelua asiasta käytiin, poliisi havaitsi muutakin. Hän toi julki, että taitaa henkikin vähän tuoksahtaa. Tähän vastasi moottoripyörämies: Pyynikin rata on niin vaarallinen, ettei siellä uskalla selvin päin ajaa!

Hei, tämä sivusto ei valitettavasti tue vanhentuneita tietoturvattomia selaimia. Päivitäthän uuteen selaimeen, kiitokset!