Tahti tiivistyy näyttelyn rakennustöissä

Täyttä kaasua Pyynikillä avauspäivä 10.11. lähestyy nimensä mukaista vauhtia, ja samalla tiivistyy tahti näyttelyn järjestelyissä. Käsikirjoitus on ollut Hämeen Moottorikerhon…

  • Julkaistu
    26.10.2011
  • Kirjoittanut
    Marjo Meriluoto-Jaakkola

Täyttä kaasua Pyynikillä avauspäivä 10.11. lähestyy nimensä mukaista vauhtia, ja samalla tiivistyy tahti näyttelyn järjestelyissä. Käsikirjoitus on ollut Hämeen Moottorikerhon asiantuntijoiden tarkastettavana, palkintopokaalit museon konservaattoreilla kiillotettavina ja Tampellan pajamies on saanut yllensä Pyynikinajon lähdönjärjestäjän haalarit. Vielä on kuitenkin paljon asioita hoidettavana ennen kuin kaikki on valmista.

Museomestarit Kim Karvinen ja Mikko Kärnä sekä autonkuljettaja Raimo Hakala tuovat Vapriikkiin Erkki Pietolan omistamaa Husqvarna Drömbågen, 175 ksm, -moottoripyörää vuodelta 1957.

Museomestarit Kim Karvinen ja Mikko Kärnä sekä autonkuljettaja Raimo Hakala tuovat Vapriikkiin Erkki Pietolan omistamaa Husqvarna Drömbågen, 175 ksm, -moottoripyörää vuodelta 1957.

Näyttelyä on rakennettu jo monta viikkoa näyttelysuunnittelijan ohjeiden mukaisesti. Moottoripyörät nostetaan matalille lavoille, jotka pinnoitetaan kunkin moottoripyörän lajia kuvastavilla pinnoitteilla. Samalla vedetään sähköjä valoille ja videomonitoreille, valmistetaan metallitelineitä ja -kiinnikkeitä moottoripyörille ja rakennetaan vitriinejä. Näyttelytilan ikkunoiden takana levittäytyy toisenlainen työmaa: Tammerkoski ja sen patosilta. Tämä näkymä voidaan myös jättää esiin, koska näyttelyn esineet eivät poikkeuksellisesti vaadi ikkunoiden pimennystä.

Konservaattiori Mia Laine puhdistaa Kalevi Lahtisen Bremenin speedwaykisassa voittamaa Bremenin kaupungin avainta.

Konservaattiori Mia Laine puhdistaa Kalevi Lahtisen Bremenin speedwaykisassa voittamaa Bremenin kaupungin avainta.

Näyttelyrakenteet alkavat hahmottua. Kuvassa on moottoripyörien korokkeiden perustuksia alkutekijöissään.

Tällä viikolla on alkanut Vapriikkiin saapua moottoripyöriä eri puolilta Etelä-Suomea. Ennen kuljetusta pyörien öljy- ja bensatankit on tyhjennetty ja pellit kiillotettu. Pumpulissa säilytetyt aarteet on otettu vastaan omistajien tarkkojen hoito-ohjeiden saattelemina. Nämä moottoripyörät todella ovat kaunottaria!

Hei, tämä sivusto ei valitettavasti tue vanhentuneita tietoturvattomia selaimia. Päivitäthän uuteen selaimeen, kiitokset!