Pelimuseo avautuu huoltotauon jälkeen

Suomen Pelimuseo avautuu 19.3. huoltotauon jälkeen. Isoja muutoksia ei tällä kertaa nähdä, mutta pelihalliin on saatu uusia koneita ja takkahuone uudistui täysin. Studiossa on esillä uusi pienoisnäyttely, jossa muistellaan pelidemojen, piirrosten, printtien ja muiden dokumenttien avulla aikaa, jolloin pelit oli helpompi ohjelmoida itse kuin ostaa kaupasta.

  • Julkaistu
    18.3.2019
  • Kirjoittanut
    Tähtitalvikki Poikajärvi

Commodore 64 aloitti voittokulkunsa keväällä 1983. Jo ennen tätä tietokoneiden ympärille oli syntynyt Basic-ohjelmointiin hurahtaneiden harrastajien alakulttuuri. Tieto kulki suusta suuhun, datakasetit levisivät kädestä käteen ja ohjelmointi opittiin käyttöoppaista. Konemerkkien ympärille sikisi käyttäjäyhdistyksiä.

Tampereella Reima Mäkinen ja Petri Tuomola alkoivat tammikuussa 1983 julkaista lehteä nimeltä Micropost. Toimituskunnan jäsenten pöydillä piipittivät Sinclairin ja Commodoren laitteet. Myöhemmin lehden kustantajaksi perustettiin yhdistys, Suomen Mikromaakarit ry.

Kotimaiset suurilevikkiset lehdet, kuten Tekniikan Maailma ja Tietokone, käsittelivät yritysmaailman asioita. Micropost sen sijaan oli uuden aallon viihdepläjäys. Sen lukijoita kiinnostivat lähinnä pelaaminen ja laitteiden kanssa leikkiminen.

Suurin osa näyttelyn teksteistä ja kuvista on julkaistu Micropost-lehdessä vuosina 1983–1985. Näyttelyn on kuratoinut Reima Mäkinen. Näyttelyn tekemiseen osallistuivat ja materiaalia lainasivat myös Petri Tuomola, Tuukka Kalliokoski ja Henri Roth. Tommy Huynh auttoi lehden esittelemien pelien ennallistamisessa ja niiden demoversioiden teossa.

3583 BYTES FREE! – Kotitietokonekulttuuria
Pelimuseo Studio 19.3.–9.6.2019

Hei, tämä sivusto ei valitettavasti tue vanhentuneita tietoturvattomia selaimia. Päivitäthän uuteen selaimeen, kiitokset!